سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت خدمات کشاورزی رها اندیش جوین
 
قالب وبلاگ

نماتد گالی توتون و تنباکو(نماتد ریشه گرهی) Root Knot nematode

 

گونه های مختلف Meloidogyne شامل M. javanica، M. hapla، M. incognita و M. arenaria عامل بیماری هستند.

از بیماریهای مهم توتون و تنباکو در ایران محسوب میشود و در بعضی مناطق خسارت به گونه ای است که تمام مزرعه ضعیف و کوتوله شده، ریشه تغییر شکل داده و روی آن گره تشکیل میشود. میزبانهای این نماتدها خیلی زیادند (حدود 3000 گونه گیاه) و بیشتر علفهای هرز میزبان این نماتد هستند. بنابراین مبارزه با آن خیلی مشکل است.

علایم بیماری در مواقع گرم سال بصورت پژمردگی دیده میشود که با خنک شدن هوا گیاه حالت شادابی خود را باز می یابد که نشاندهنده نامتعادل و ضعیف کار کردن ریشه هاست. گیاه آلوده زرد و پزمرده میشود و سلولهای ریشه حجیم و بزرگ شده و بعد از مدتی از بین می روند. نماتد به صورت تخم و لارو در خاک زمستانگذاری میکند. نماتد ماده گلابی شکل است و تعداد زیادی تخم تولید کرده که در زیر بدن آنها جمع میشود لارو سن دوم به گیاه حمله میکند. نماتد ماده بدون جفت گیری هم تولیدمثل میکند و نیازی به نماتدهای نر کرمی شکل ندارد.

کنتـــــــــرل:

1-
استفاده از نشاء سالم (خزانه سالم).

2-
استفاده از ارقام مقاوم. زیرا نماتد نزاد دارد. پس با تشخیص نزاد میتوان نوع میزبان و ارقام را مشخص کرد.

3-
تناوب با گیاهان غیر میزبان مثل غلات. نباتات مورد استفاده در تناوب باید علف هرز میزبان را نداشته باشند. 4- دفع علفهای هرز.

5-
استفاده از نماتدکش در کشورهایی که اقتصادی است.

6-
مبارزه ی بیولوزیکی با قارچ که هنوز موفق نبوده است.

7-
استفاده از گیاهان تله.


[ سه شنبه 88/12/11 ] [ 6:46 عصر ] [ مصطفی فاتحی نیا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

شرکت تعاونی خدمات کشاورزی رها اندیش جوین ارائه دهنده خدماتی از قبیل تولید نهال و تشخیص آفات و بیماری ها و تجویز و فروش سموم نباتی مشاوره و بازدید از مزارع و توزیع نهاده های کشاورزی به کشاورزان عزیز می باشد . شهرستان جوین عباس آباد عرب 09159744885
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 158304

سیب تم