سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت خدمات کشاورزی رها اندیش جوین
 
قالب وبلاگ

کنه گرد آلود خرما

Oligonychus Afrasiaticus ( Mcgregor

Parateranychus Afrasiaticus Mcgregor

( Acari : Tetranychidae )

کنه تارتن خرما جزء آفات کلیدی خرما در خوزستان است . این کنه همه ساله از اوایل خرداد ماه بر روی میوه های جوان و نارس ظاهر و تا اواسط مرداد ماه از آنها تغذیه می کنند . این آفت که در شرایط خشک بهترین نشو و نما را دارد و می تواند باعث خسارت جدی به میوه ها شود . میوه های مورد حمله رنگ سبز خودشان را از دست داده و بعداً با تداوم تغذیه خشک و چروکیده می شوند .

شکل شناسی

تخم

تخمها به رنگ سفید متمایل به زرد ، بسیار شفاف ، به شکل کروی و به قطر 120 میکرون بوده و روی سطح میوه ها و داخل تارهای عنکبوتی دیده می شود .

لارو

بدن بهرنگ سفید متمایل به زرد و یا سفید تیره بوده و بعضی اوقات به رنگ زرد نارنجی نیز دیده می شود . چشمها قرمز درخشان بوده و سه جفت پا دارد . گاهی در کناره های بدن پوره نقطه های نامنظم به رنگ بدن جانور ولی کمی تیره تر وجود دارد .

 

 

کنه بالغ

زنگ بدن سفید تیره مخلوط با کمی زرد است . شکل بدن کنه بیضی ولی انتهای شکم کنه نر باریک شده و به شکل مثلث درآمده است . اندازه کنه ماده بالغ 300 میکرون و نر 200 میکرون است . استریای اپیستوزومایی افراد ماده در بین موهای پشتی - مرکزی f1 طولی ، طولی سنسیلوم تشکیل شده و در طرفین پروپودوزما لکه تیره ای وجود دارد که هنگام غذا خوردن جانور آشکارا دیده می شود . پوست بدن نرم و سطح آن شیارهای بسیار ظریف دارد . در طرفین بدن کنه های ماده 13 جفت مو (درچند ردیف) به صورت دسته های 2 ، 4 ، 6 ، 4 ، 4 ، 2 تایی از راس به انتها مشاهده می شود ، طول سنسوری انتهایی پالپ 5/1 برابر عرض آن می باشد . روی برآمدگی پیش پنجه دو جفت موی قلابی شکل وجود دارد . آئدگوس به سمت پشت خمیده شده و دارای کره بزرگی است .

خسارت

این کنه از شیره نسوج برگهای جوان و بخصوص میوه های خرما تغذیه می کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می آید . میوه های آسیب دیده شکاف برداشته و مواد قندی و شیره نباتی از آن خارج می شود ، پوست میوه نیز سخت و خشک می گردد . کنه ها برای حفاظت و انتقال خود از شاخه ای به شاخه دیگر تار می تنند و در زیر تارها به فعالیت می پردازند . هنگام طغیان آفت خوشه های خرما منظره ای غبارآلود به خود گرفته و میوه ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می شوند و قبل از رسیدن می ریزند .

در بعضی مناطق کشور که محصول خرما دیرتر می رسد خرماهای مبتلا را قبل از ریزش به مصرف خوراک دامها می رسانند . در ایران در استان خوزستان و اطراف بوشهر ( بندر خلیج فارس ) خسارت این آفت زیاد و در سالهای طغیانی به بیش از 40% محصول خرما آسیب می رساند . در اثر تغذیه این آفت برگهای آلوده به زردی می گرایند و تارهای فراوانی در جمعیت بالا تولید می کنند که سبب جلب گرد و خاک می شود بطوری که نخلهای آفت زده حالت خاک آلود به خود می گیرند . میوه های آفت زده آب خود را از دست داده و چروکیده می شوند . سطح آنها از تار و گرد و خاک پوشیده می شود .

گاهی سطح میوه ها شکاف برمیدارد . بطور کلی درختان آلوده ضعیف شده و خسارت آفت در باغاتی که از نظر آبیاری و سایر عملیات زراعی در شرایط نامطلوب باشد شدیدتر است .

Oligonychus Afrasiaticus کنه خرما

زیست شناسی

این کنه نیز دارای فرمهای زیستی تخم ، لارو و پوره سنین 1 و 2 و بالغ است . در فاصله هر سه مرحله ، یک استراحت بین فرمهای زیستی لاروی تا بلوغ دارد .

بیولوژی:

این کنه در شرایط طبیعی آب و هوایی اهواز خرداد تا آبان ماه بر روی میوه های خرما ، همچنین روی ذرت ، نیشکر و سورگوم فعالیت دارد . رمستان گذرانی به صورت کنه ماده تلقیح یافته در جمعیت های بسیار کم در لابلای الیاف و تنه و تاج نخل خرما یا در خاک مرتباً افزایش یافته و در اوایل تا اواسط مرداد ماه به حداکثر میزان خود می رسد و سپس جمعیت آن کاهش می یابد . در شرایط تابستان اهواز دوره زندگی یک نسل این کنه در 10 روز تکمیل می گردد .

این کنه سالیانه می تواند 12 - 10 نسل تولید نماید . نسبت جنسی این کنه در شرایط طبیعی تقریباً یک به سه است یعنی به ازای هر کنه نر 3 کنه ماده در جمعیت آفت دیده می شود . این کنه می تواند از طریق نرزایی نیز تولید کنه های نر نماید . گرما در ازدیاد نسل و فعالیت این کنه بسیار موثر است بطوری که هر اندازه دما زیاد باشد فعالیت و تراکم کنه ها نیز افزایش می یابد . آن همچنین در 45 درجه سانتیگراد و در معرض مستقیم نور آفتاب به خوبی فعال می باشد و در درجات بالاتر نیز به وسیله رشته تارهای ابریشمی به قسمتهای سایه دار درخت منتقل می شوند . شدیدترین حمله و بالاترین تراکم جمعیت کنه ها در جنوب ایران در ماه های تیر و مرداد بروز می کند که میوه های خرما در این زمان خارک هستند. با رسیدن میوه ها کنه ها خود را به روی سایر میوه های سبز واریته های دیررس منتقل می کنند . در فصول مساعد بهار و تابستان تعداد تخم کنه افزایش می یابد .

به تدریج که هوا سرد می شود تعداد تخم کنه ها کاهش می یابد ، محل تخم گذاری قاعده برگچه ها ، روی میوه ها ، مخصوصاً قسمت دم و انتهای میوه و خوشه خرما است . گاهی نیز تخم ها لای تارهای ابریشمی بطور پراکنده دیده می شود .

عوامل متعددی در انتقال این کنه از باغی به باغ دیگر دخالت دارند. این عوامل شامل باد ، پرندگان ، حشرات و مخصوصاً در خوزستان یک نوع زنبور زرد به نام Polistes Hebraeus F هستند.

در مناطق گرم و خشک و مخصوصاً جاهایی که نخیلات آبیاری نمی شوند و یا اینکه تعداد دفعات سالیانه آبیاری کم است و مواظبتهای فنی باغبانی رعایت نمی گردد ، آلودگی و تراکم جمعیت کنه ها زیاد می باشد .


[ شنبه 90/8/14 ] [ 9:10 صبح ] [ مصطفی فاتحی نیا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

شرکت تعاونی خدمات کشاورزی رها اندیش جوین ارائه دهنده خدماتی از قبیل تولید نهال و تشخیص آفات و بیماری ها و تجویز و فروش سموم نباتی مشاوره و بازدید از مزارع و توزیع نهاده های کشاورزی به کشاورزان عزیز می باشد . شهرستان جوین عباس آباد عرب 09159744885
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 20
کل بازدیدها: 158490

سیب تم